2012-01-28

Barnvagn och förlossningsavd.

Idag har vi äntligen hämtat hem våran barnvagn, så nu står den här hemma i vardagsrummet och väntar på att få användas, så vi hoppas att den lille inte dröjer allt för länge innan den behagar komma :). Det känns som vi gjort ett bra val med vagn. Jag är rätt nöjd med vagnen och tycker att den känns väldigt bra, lagom stor och allt. Har även passat på att bädda i liggdelen så det är gjort. Känns som att den kommer ha det varmt och mysigt där inne med ett fårskinn att ligga på och ett täcke att mysa in sig i plus överdraget på vagnen, känns inte som att vi kommer behöva nån åkpåse iaf :).

Igår fick jag även bekanta mig med intagningsrum två på förlossningsavdelingen. Har haft ont i magen typ hela veckan som inte bara varit sammandragningar, men de senaste dagarna tyckte jag även att jag känt mindre rörelser även om jag känt av rörelser ibland så har jag inte tyckt de har varit lika ofta och tydliga. Så ringde in och fick en tid för att komma och göra en undersökning, Först fick jag lämna urinprov som såg bra ut. Sen gjorde de en ctg-kurva på mig och den såg också bra ut. Skulle ligga i 20 minuter med den på men fick snarare ligga en timme, vilken inte gjorde alldeles för mycket förutom att jag fick ont av att ligga på en och samma sida hela tiden. Sen fick jag vänta ytterligare en timme på läkaren som kände på magen och gjorde ett ultraljud och även det såg bra ut. En anledning som kan vara att jag har ont i magen och den är öm lite då och då kan vara att moderkakan ligger i framväggen trodde läkaren, annars visste hon inte riktgt vad det kunde bero på. Men som sagt allt såg normalt ut. Bebisen väger nu ungefär 2693 så den börjar bli stor. Sen hade jag lite fostervatten men inte alamerande lite, låg på runt 100 ml och man ska helst ligga över 50 tror jag hon sa. Sen var det även bra flöde i navelsträngen. Så efter lite mer än tre timmar fick jag åka hem lugnare och med en bebis som var allt annat än lugn resten av kvällen och en man som nästan efterlyst mig eftersom man inte får ha mobilen på där så hade jag ju inte kunnat svara när han ringde :).

Så skönt att få veta att allt är bra när man vart orolig och sen är det ju så typiskt att när man väl ringt och fått en tid och väl är där så rör den sig ju som aldrig förr nästan. Men bara det att få ligga i ca en timme och lyssna på bebisen hjärtslag var ju väldigt mysigt även om det gjorde sjukt ont i högersida efter att tag, men med lite ändring i liggställningen så blev det bättre.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar